W leczeniu objawów menopauzy najważniejsza jest dobrze zbilansowana i różnorodna dieta. Wprowadzenie istotnych zmian w jadłospisie sprawi, że poczujemy się zdecydowanie lepiej. Jeśli nasz sposób odżywiania wzbogacimy o kilka produktów oraz odpowiednią suplementację, to bez wątpienia złagodzimy dolegliwości związane z okresem menopauzy, a po jego zakończeniu będziemy w stanie zachować zdrowe kości, co uchroni nas przed wystąpieniem osteoporozy.

 

Soja

Panuje przekonanie, że izoflawonoidy, czyli roślinne estrogeny, pobierane z soi, niwelują uczucie uderzeń gorąca. Tego typu wnioski opiera się na tym, że u kobiet zamieszkujących miejsca, gdzie spożycie soi jest większe, zdecydowanie rzadziej występują tego typu dolegliwości. Wyniki badań są jednak niejednoznaczne. Część z nich wykazała, że efekty przyjmowania tych związków są porównywalne z efektami placebo.

Soja stanowi bogate źródło białek i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3, których przyjmowanie korzystnie wpływa na mięsień sercowy. Na podstawie niektórych badań stwierdzono, że ten rodzaj tłuszczów łagodzi także uczucie uderzeń gorąca, charakterystyczne dla okresu menopauzy. Decydując się na spożywanie soi, warto włączyć ją do jadłospisu pod postacią napojów sojowych, tofu lub innych przekąsek, zamiast suplementów, gdyż przyniesie to zdecydowanie większe korzyści naszemu organizmowi.

 

Witamina E

O ile w przypadku wpływu witaminy E na redukcję uderzeń gorąca u kobiet w okresie menopauzy zdania są podzielone, to jej wpływ na ogólny stan zdrowia nie budzi żadnych wątpliwości. Witaminę E możemy dostarczać do organizmu wraz z pożywieniem. Jej spore ilości znajdują się w orzechach, kiełkach pszenicy, nasionach, oliwkach, kukurydzy i szparagach.

 

Wielonienasycone kwasy tłuszczowe z rodziny Omega-3

Kwasy tłuszczowe Omega-3 należą do niezwykle ważnych związków, które powinny być regularnie dostarczane do naszego organizmu. Ten rodzaj kwasów wspomaga funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego, zwalnia ograniczenie procesów poznawczych, nasilających się wraz z wiekiem, a także wspomaga redukcję uderzeń gorąca u kobiet w okresie menopauzy. Kwasy Omega-3 znajdziemy przede wszystkim w tłustych rybach morskich, takich jak łosoś, tuńczyk oraz makrela, a także w orzechach włoskich, oleju rzepakowym, siemieniu lnianym, soi oraz jajach wzbogaconych w te kwasy.

 

Najlepsze tabletki na menopauzę 

Czytaj Więcej…

 

 

Unikanie czynników wyzwalających uderzenia gorąca

Warto wiedzieć, że niektóre potrawy zawierające przyprawy, a także alkohol i kofeina, mogą wpływać na nasilenie objawów związanych z uderzeniami gorąca. Z tego względu warto zdecydować się na picie kawy bezkofeinowej, a ponadto ograniczyć alkohol oraz stosowanie nadmiernej ilości przypraw, w szczególności pieprzu.

 

Błonnik

Zastosowanie błonnika w diecie wpływa pozytywnie na funkcjonowanie układu pokarmowego, wspomaga pracę serca oraz ogranicza objawy związane z uderzeniami gorąca. Błonnik znajdziemy przede wszystkich w pełnoziarnistym pieczywie oraz płatkach. Nasza codzienna dieta powinna także obfitować w różnego rodzaju owoce i warzywa (5 porcji dziennie), gdyż są one bogate zarówno w błonnik, jak i szereg witamin, minerałów oraz bioflawonoidów, wpływających korzystnie na nasze zdrowie i samopoczucie.

 

Wapń

Zastosowanie wapnia w diecie skutkuje zachowaniem odpowiedniego stanu naszych kości. Każdego dnia powinniśmy spożywać 3 porcje produktów mlecznych o niskiej zawartości tłuszczu. Przykładem tego typu produktów może być jogurt naturalny z dodatkiem świeżych owoców i bakalii lub żółty ser, który można zastosować jako dodatek do sałatek. Bogatym źródłem wapnia są także ciemno liściaste warzywa.

 

 

Suplementy diety na menopauzę

Dobrze zbilansowana i urozmaicona dieta stanowi priorytet dla utrzymania odpowiedniego stanu zdrowia i dobrego samopoczucia. W ten sposób możemy dostarczyć naszemu organizmowi potrzebnych witamin i składników mineralnych, zgodnych z zapotrzebowaniem. Niekiedy jednak warto dodatkowo wspomóc dietę odpowiednimi suplementami. Decydując się na zakup preparatu należy zapoznać się z zaleceniami widocznymi na ulotce lub skonsultować się z lekarzem, specjalistą z zakresu żywienia człowieka lub dietetykiem.

 

Do najważniejszych suplementów zaliczamy:

– wapń, będący niezbędnym składnikiem pomagających utrzymać odpowiedni stan kości

– witaminę D, ułatwiającą przyswajanie wapnia

– witaminę E, wspomagającą złagodzenie uderzeń gorąca (nie należy przekraczać dawki 400 IU dziennie)

– preparaty na bazie kwasów omega-3, w przypadku diety ubogiej w te związki

 

 

Oceń nas!
Ocena
1star1star1star1star1star
Głosy
5 based on 1 votes