Dieta niskosodowa jest stworzona z myślą o ludziach cierpiących na choroby naczyniowo-sercowe oraz choroby nerek. Cała jej filozofia sprowadza się do ograniczenia soli kuchennej w spożywanych na co dzień pokarmach. Osoby cierpiące na miażdżycę lub nadciśnienie stosujące dietę niskosodową osiągają znacznie lepsze wyniki badań, dieta ta jest w stanie poprawić oraz przedłużyć życie.

 

Sól w diecie

 

Zjawisko nadmiernego spożywania soli zostało udowodnione w wielu badaniach epidemiologicznych. Została wykryta korelacja pomiędzy zwiększonym spożyciem soli a śmiertelnością na choroby układu krążenia. Jednym z największych badań potwierdzających tą tezę było badanie INTERSALT. Badani pochodzili z 32 krajów i było ich aż 10 tys. Wyniki tych badań były jednoznaczne i wskazywały że w dietach bogatych w sól (14,6-26,3 grama na dobę) choroby naczyniowo-sercowe występuje znacznie częściej, niż w grupie przyjmującej 11,7-14,6 g soli na dobę. Wnioski są następujące, wysokie spożycie soli dodatkowo wspomaga występowanie chorób takich jak, udar mózgu, nadciśnienie tętnicze oraz wylew.

Ludzi dzieli się na dwie kategorie: sodowrażliwych oraz sodoniewrażliwych. Podział jest robiony na podstawie wchłaniania sodu przez nerki. Szacuję się że 30-50% ludzi z nadciśnieniem tętniczym oraz 12-25% ludzi z prawidłowymi parametrami charakteryzuje się sodowrażliwością.

 

Dieta niskosodowa – co jeść?

 

Sól bądź jej składnik sód występuje w każdym produkcie spożywczym. Większość soli spożywanej przez nas w ciągu doby, aż 60% dostarczane jest za pomocą soli kuchennej. Wg badań najwięcej sodu dostarczamy za pomocą pieczywa oraz wód mineralnych. Duża ilość soli również jest zawarta w żywności wysoko przetworzonej lub półproduktach. Idąc tą drogą najmniej soli posiadają produkty naturalne. Sól kuchenna jest głównym źródłem sodu i chloru w diecie. Oba te pierwiastki pełnią ważne funkcje w procesach fizjologicznych organizmu, dlatego warunkiem diety niskosodowej nie jest całkowite pozbawienie soli z naszego jadłospisu.

 


Konserwanty w żywności

 

Stosując dietę niskosodową powinniśmy wystrzegać się również sodu pod postacią konserwantów, można ją spotkać pod takimi oznaczeniami:

E 211 – występuje w napojach gazowanych oraz konserwach rybnych

E 301, E 316, E 325, E 452i – występują głównie w wędlinach

E 331 – można go spotkać w serach topionych, konserwach rybnych oraz napojach gazowanych

E 401 – stosowany do produkcji margaryn

E 621, E 631 – występują w przyprawach oraz zupach w proszku

 

Dieta niskosodowa – zasady

 

Zasady diety niskosodowej są dość proste. Głównym i najważniejszym jest możliwie jak największe ograniczenie produktów o średniej i dużej zawartości sodu. Badania Organizacji Zdrowia wskazują na to, że można jeść jedną małą płaską łyżeczkę soli dziennie wliczając również produkty gotowe, których nie przyprawiamy. Już samo zmniejszenie ilości soli kuchennej dodawanej do produktów jest doskonałą profilaktyką w walce z chorobami naczyniowo-sercowymi. Jeśli ktoś myśli że się nie da nic smacznego ugotować, bez dodatku soli, to jest w błędzie, wystarczy zastąpić ją odpowiednia mieszanką aromatycznych ziół. Dla osób kochających słony smak dobrym zastępstwem będzie sól potasowa, jednakże nie można jej stosować w dużych ilościach ponieważ można doprowadzić do zaburzeń elektrolitowych w naszym organizmie.

 

 

 

Oceń nas!
Ocena
1star1star1star1star1star
Głosy
5 based on 21 votes
Produkt
Dieta Niskosodowa