Jak powinna wyglądać nasza dieta podczas jesiennej pory? Kuchnia Pięciu Przemian to rodzaj diety, która dostosowuje żywienie do pory roku i szerokości geograficznej. Za jej powstanie odpowiedzialni są Chińczycy. Została odkryta już 3 tysiące lat temu! Potwierdzono, że wspomaga dieta jest odpowiedzialna za odchudzanie, poprawia nasz wygląd, a także eliminuje dysfunkcje układu pokarmowego.

Jak mówi tradycyjna medycyna chińska każdy proces, czyli również przygotowywanie posiłków jest zależny od cyklu Pięciu Przemian, czyli Pięciu Żywiołów. A należą do nich: Drzewo, Ogień, Ziemia, Metal, Woda i znowu Drzewo. Każdemu z nich odpowiada jedna pora roku. Drzewo przypada wiośnie, lato- ogniowi, babie lato to Ziemia, jesień to Metal, a zima to Woda.

Filozofia ta mówi, że w raz z jesienią, nasz organizm odczuwa zakończenie letniej „eksplozji ognia”. Tempo świata powoli się wycisza i wchodzi w stan zatrzymania- mówi Anna Krasucka, założycielka Akademii Odżywiania dla Zdrowia „Pięć Smaków”. Z każdym dniem jest coraz zimniej, dlatego właśnie ważne jest by zacząć jeść takie posiłki, które dostarczą nam odpowiedniej energii do ogrzania naszego ciała. To jest właśnie przyczyna powstania diety, na której powinno się jadać 3 ciepłe posiłki dziennie. Przykładowo na śniadanie odpowiednia będzie chociażby pożywna zupa jarzynowa. Nie należy jednak zapominać o ograniczeniu surowych warzyw i owoców, gdyż czas jesienny nie sprzyja ich świeżości, a przez to mają one mniej składników odżywczych. Oczywiście nie ma tu mowy o tym, że jesienią powinniśmy w ogóle nie jadać zieleniny.

– powinniśmy raczej jadać warzywa, które były uprawiane w sposób ekologiczny. One bowiem nie posiadają GMO ani żadnych innych pestycydów, czy metali ciężkich – tłumaczy. I tu pojawia się kłopot. Skąd wiedzieć, które warzywa są eko, a które nie? Odpowiedź jest prosta. Warzywa z upraw będą pachniały tak jak te, które pamiętamy za dziecka. Jak mówi ekspertka.

 

Kuchnia Pięciu Przemian – przełom na talerzu

 

Przedstawiana dieta, może sprawiać wrażenie nie co zbyt trudnej i wymagającej. Jednak należy zauważyć, że jedyne co potrzebne do wprowadzenie kilku małych zmian. Między innymi ważne jest, by zredukować ilość białka w organizmie, a za to zwiększyć liczbę produktów pochodzenia roślinnego. Jesienny jadłospis należy komponować według ściśle określonych proporcji:

40–50 proc ziarna, kasze, płatki –płatki owsiane( będące najlepszym produktem rozgrzewającym w zimniejsze dni) kasza jaglana, kukurydziana Zboża natomiast odpowiedzialne są za energię i błonnik;

35–40 proc. gotowane warzywa sezonowe –czyli: buraki, dynia, ziemniaki, seler, marchew, cukinia;

10–15 proc. owoce rodzime –śliwki, jabłka, gruszki. Dodatkowo dobrym wyborem będzie powrót do tak rzadko pitych kompotów. Jabłka bądź gruszki warto czasami upiec bądź przydusić bez cukru;

10 proc. rośliny strączkowe – soczewica, bób, fasola, ciecierzyca. Można także sięgnąć po soję, ale najbezpieczniej tę sfermentowaną, ponieważ właśnie tą można dostać w sklepach ze zdrową żywnością;

Niezbyt dużo mięsa – w naszym kraju zdecydowanie za dużo jada się mięsa. jemy go za dużo! Idealna dawka to 1-2 razy w tygodniu. Gdy nadejdzie jesień dobre działanie będzie miał na przykład rozgrzewający rosół;

3 proc. produkty fermentowane, do których należą: kiszona kapusta, biały i czerwony barszcz;

2 proc. inne – oleje tłoczone na zimno, czyli oliwa, oleje z orzechów albo masło ekologiczne, orzechy bądź nasiona oleiste takie jak: pestki dyni, słonecznika, siemię lniane, jaja, sól nierafinowana morska lub kopalna, świeże i suszone zioła, do których zaliczamy: pietruszka, koperek, bazylia, imbir, papryka, kurkuma), herbaty ziołowe, kawa zbożowa.

 

Kuchnia Pięciu Przemian – zdrowie i wygląd w jednym

 

Do założeń tradycyjnej medycyny chińskiej należy spożywanie posiłków opracowanych według Pięciu Przemian. Udowodniono jej korzystne działanie na barierę przed wieloma chorobami, także tymi nowotworowymi. W naszym kraju spożywanie rozgrzewających, typowo jesiennych posiłków zwiększa odporność. Fakt, że są one wykonywane z całkowicie naturalnych składników, a co więcej nie mają tyle soli i tłuszczu sprawia, że nasz organizm lepiej je przyswoi. Z kolei brak soli, czy tłuszczu może na początku sprawić, że nie będą one nam smakowały. Jednak to kwestia paru dni. Dosyć szybko poczujemy, że pieczona dynia smakuje prawdziwiej niżeli ta posolona. Natomiast pietruszkowe pesto ukaże nam bogactwo przypraw – jak mówi Anna Krasucka.

Już niespełna po kilku miesiącach zauważymy znaczną poprawę kondycji naszej skóry, a także włosów i paznokci. Dodatkowo, pomimo faktu, że dieta ta nie ma na celu zrzucenia kilogramów, zauważymy, że bez zbędnych wyrzeczeń schudniemy kilka kilogramów, a efekt jo-jo nie pojawi się. Te z kobiet, które skarżyły się na niedogodności swojego układu pokarmowego, czyli wzdęcia, zaparcia, uczucie pełności z pewnością poczują różnicę.

– dodatkowo zaletą tego żywienia jest fakt, że obniża ono ciśnienie tętnicze u osób borykających się z problemami związanymi z układem krążenia. Z kolei cukrzycy dostrzegą złagodzenie objawów swojej choroby – zapewnia ekspert.

Co najistotniejsze nasze samopoczucie znacznie się poprawi. , powróci pogoda ducha. Dzięki sporym porcjom zdrowych węglowodanów będziemy bardziej pełni energii i zapału. Bowiem to już tysiące lat temu Chińczycy byli świadomi, że zdrowie to nie tylko kwestia ciała, ale i umysłu.

 

 

Oceń nas!
Głosy
5 based on 20 votes
Produkt
Dieta pięciu przemian