Kiedy mamy na myśli odchudzanie, nierzadko w najdrobniejszych szczegółach kontrolujemy to, co spożywamy oraz nabywamy karnet na siłownię. Czy w tym wszystkim nie zapominamy o kontroli nad naszą tarczycą?

 

Co mamy na myśli, słysząc pojęcie „tarczyca”?

 

Tarczyca to malutki gruczoł. Jest on zlokalizowany w naszej szyi. Normalnie nie zwracamy na niego uwagi. I to jest nasz błąd, gdyż tarczyca produkuje trzy kluczowe hormony, takie jak: kalcytoninę, tyroksynę i trójjodotyroninę. Jednocześnie jest ważnym centrum, które jest odpowiedzialne za funkcjonowanie metabolizmu oraz za prawidłowy przebieg przemian energetycznych. Symptomy, które wskazują na zaburzenia tarczycy są trudne do rozeznania. Są to na przykład: depresja, problemy z cerą, wyczerpanie, częste zmiany nastroju, a także komplikacje związane z utrzymaniem odpowiedniej wagi ciała.

 

Tarczyca kontra odchudzanie: pokrętne stosunki

 

Biorąc pod uwagę fakt, że tarczyca wywiera wpływa na nasz metabolizm oraz dowodzenie „fabrykami energetycznymi” zawartymi w komórkach, jej brak regulacji wiąże się z trudnościami w odchudzaniu. Nasze własne czyny( na przykład: za bardzo intensywne treningi, wyczerpujące i długotrwałe sesje cardio, nieduży odstęp czasu przeznaczony na regenerację sił i organizmu, nagłe ograniczanie kaloryczności swojego jadłospisu, często idzie z parą z nieodpowiednio zbilansowaną dietą) przyczyniają się bezpośrednio do kłopotów z tarczycą, a także do jej braku uregulowania, co z kolei powoduje, że człowiek ma problemy w spalaniu tkanki tłuszczowej. Takie postępowanie doprowadza do obarczenia nadnerczy, a także do zniszczeń metabolicznych, jak również do zbyt dużej aktywności tarczycy i jej zaburzenia regulacji. Czynniki te niezbyt pozytywnie odbijają się na efektywności spalania tłuszczu. Ponadto zaburzenia wydzielania greliny i leptyny, a szczególnie leptynooporność (spowodowana m. in. wysokocukrową dietą) także powoduje niewydolność tarczycy.

Tarczyca może powodować komplikacje przy spalaniu tkanki tłuszczowej

 

Zbyt duża ilość treningów oraz ich wpływ na funkcjonowanie tarczycy

 

Stan hormonu T3 ( tyroksyny) ulega zmniejszeniu przez intensywne i systematyczne treningi. Duże obarczenie dla organizmu i tarczycy stanowią wyczerpujące sesje treningowe, połączone z niewystarczającą podażą elementów odżywczych, a także z nadmierną redukcją kaloryczną, brakiem snu. Co gorsza, wszystkie te czynniki obarczają tarczycę i stanowią prostą drogę do dysfunkcji w jej działaniu, tworzeniu się deregulacji czy komplikacji metabolicznych.

 


W jaki sposób schorzenia tarczycy oddziaływają na rezultaty treningowe?

 

Na rezultaty treningów wpływa niedoczynność tarczycy. Deregulacja tarczycy wiąże się z niedostatecznym napływem krwi do mięśni, to z kolei powoduje, że wolniej zostają odprowadzane niszczące metabolity, a także powoduje osłabienie zaopatrzenia w elementy kaloryczne. Skutkiem czego, często daje o sobie znać anemia oraz stany zapalne, nie wspominając już o gorszych efektach sportowych, braku postępu oraz złym samopoczuciu w trakcie odbywania treningów.
Jeśli masz podejrzenia, że coś dzieje sie nie tak z twoją tarczycą, czym prędzej wybierz się do endokrynologa. On skieruje cię na odpowiednie badania. Nie należy zapominać o tym, że nie istnieje jedno powszechne badanie stanu hormonów tarczycy, które pozwoli na odpowiednią oraz błyskawiczną ocenę wielorakich jej schorzeń, jak na przykład w przypadku choroby autoimmunologicznej Hashimoto. W tym przypadku wizyta u odpowiedniego specjalisty jest obowiązkowa.

 

 

Oceń nas!
Ocena
1star1star1star1star1star
Głosy
5 based on 22 votes