Ciągłe biegunki bądź zaparcia, bóle brzucha, czy wzdęcia mogą być symptomami zespołu jelita nadwrażliwego, które jest schorzeniem coraz częściej pojawiającym się u znacznej liczby osób, szczególnie u pań. W jaki sposób załagodzić objawy dzięki diecie? O możliwościach leczniczych diety wspomina dietetyczka Aleksandra Kilen-Zasieczna.

Zespół jelita nadwrażliwego z angielskiego irritable bowel syndrome – IBS to przeważnie schorzenie związane z nieprawidłowościami czynnościowymi przewodu pokarmowego. Znaczna część chorych to kobiety.

Zespół jelita drażliwego: to faktycznie można wyleczyć!

Wielu chorych na zaburzenia związane z jelitami oprócz niezbyt komfortowych objawów związanych z pracą przewodu pokarmowego pojawiają się także dolegliwości związane z układem nerwowym. Do których należą: depresja, a także zaburzenia osobowości. Za równo ocena jak i sposób leczenia tego schorzenia nie jest rzeczą prostą i wiąże się z koniecznością bacznej obserwacji organizmu. Najnowsze badania wskazują na to, że pozytywny efekt leczenia IBS za pomocą probiotyków i prebiotyków, przy jednoczesnym stosowaniu antybiotykoterapii. Także odpowiednio skomponowana dieta powinna załagodzić dolegliwości i zmniejszać dyskomfort, co ułatwia codzienne funkcjonowanie. Co idzie za tym, że to dieta jest tak ważna w leczeni zespołu jelita nadwrażliwego?

 

Wpływ diety na zespół jelita drażliwego

 

Blisko 60% osób, cierpiących na tę chorobę stwierdza, że dolegliwości z nią związane szczególnie wiążą się z rodzajem zjedzonych posiłków. To z kolei pokazuje jak różnorodność produktów wpływa na zaostrzenie bądź załagodzenie dolegliwości związanych z chorobą jelita wrażliwego.

Każdy rodzaj choroby wiąże się z innymi kombinacjami dietetycznymi. Zespół jelita drażliwego może objawiać się biegunką, zaparciami bądź i tym i tym. Ważne jest, by pamiętać, że podstawowym sposobem jej leczenia jest działanie farmakologiczne. Za nim rozpoczniemy wprowadzać jakiekolwiek zmiany w naszym jadłospisie(co powinno przebiegać pod opieką specjalisty do spraw żywienia człowieka, czyli dietetyka) konieczne jest wprowadzenie dzienniczka żywienia, w którym należy notować i analizować wszelkie pojawiające się w nim objawy.

 

Zespół jelita drażliwego: główne zasady diety

 

Przyswojenie zasad żywieniowych mogą być szczególnie ważne podczas łagodzenia dolegliwości związanych z chorobą, a także znacznie poprawią nasze codzienne funkcjonowanie. Główna zasadą obowiązująca w każdej postaci IBS jest zjadanie regularnie 4-5 posiłków każdego dnia, mniej więcej co 3-4 godziny. Pierwszy posiłek powinno się jeść do 1 godziny po obudzeniu się, a ostatni na koło 3 godzin przed zaśnięciem. Podczas planowania jadłospisu należy wziąć pod uwagę inne dolegliwości nam dokuczające.

Jeśli zauważymy pojawianie się biegunek, wówczas warto zacząć stosować dietę lekkostrawną, niskotłuszczową, a jednocześnie pamiętajmy o ograniczeniu błonnika pokarmowego, odpowiadającego za przyspiesza przemiany materii i jego drażliwym oddziaływaniu na jelita. Jedynie podczas zaparć ma on korzystne działanie.

Błonnik jest jednak substancją konieczną do właściwej pracy całego przewodu pokarmowego, co oznacza, że nawet podczas biegunek warto spożywać: w postaci biegunkowej należy wybierać:

– delikatne warzywa i owoce takie jak: ziemniaki, marchewkę, buraczki, pietruszkę, młody groszek i młodą fasolkę szparagową, cukinię, dynię, kabaczek, bakłażana

Warzywa gotowane; cukinię, cykorię, sałatę, pomidory bez skórki, tartą marchewkę

Warzywa w formie surowej; soki warzywne; owoce najlepiej bez skórki i pestek – jabłka, maliny, pomarańcze, banany, brzoskwinie, melon, awokado; przeciery owocowe

Oczyszczone produkty zbożowe do których należą: białe pieczywo, sucharki, pieczywo chrupki, pszenne makarony, biały ryż, drobne kasze takie jak: kasza manna, kaszka kukurydziana, kasza jaglana, płatki owsiane, amarantus

– chude mięso, czyli: drób, chuda wołowina, cielęcina, królik, a także chude ryby: dorsz, sandacz, morszczuk, lin, szczupak

– zioła i przyprawy ułatwiające trawienie – kminek, koperek, cynamon

– herbaty ziołowe.

 

Jakie są najczęstsze błędy związane z żywieniem podczas choroby jelita drażliwego? Co powinniśmy ograniczać, a z czego warto zrezygnować?

 

Najbardziej powszechnymi błędami żywieniowymi, które odpowiedzialne są za występowanie objawów u chorych na IBS jest zażywanie składników wysokotłuszczowych, picie napojów zawierających kofeinę, a także jedzenie surowych owoców i warzyw.

 

Najlepsze leki:

 

Debutir jest dietetycznym środkiem spożywczym specjalnego przeznaczenia medycznego na prawidłową pracę jelit.

 

BIOPRON: Specjalnie zaprojektowana kompozycja żywych kultur bakterii (Lactobacillus acidophilus, Lactobacillus rhamnosus) i drożdży Saccharomyces boulardii uzupełniona fruktooligosacharydami (FOS).

 

 

Podczas choroby jelita nadwrażliwego należy unikać:

– warzyw kapustnych, kalafiora, cebuli (szczególnie surowej), papryki, warzyw strączkowych- nie włączając w to fasolki szparagowej i młodego groszku, czosnku, kukurydzy, brukselki i grzybów- można zaryzykować z wprowadzeniem pieczarek.

– śliwek, gruszek, moreli, wiśni i czereśni

– tłustych mięs i serów- żółtych, twarogowych tłustych, pleśniowych, podpuszczkowych, topionych, do smarowania typu fromage sosów majonezowych i majonezu, śmietany, ketchupu, musztardy, octu

– kwaśnych owoców i warzyw, czekolady, dżemów, słodzików oraz soków owocowych- to właśnie one odpowiadać mogą za wywołanie procesów fermentacyjnych w jelitach

– napojów i dań słodkich i zimnych, ostrych oraz słonych

– wody i innych napojów gazowanych.

 

Jaką dietę ustalić podczas występowania zaparć?

Podczas zaparć ważne jest, by wzbogacić ilość owoców w naszej diecie, a także warzyw i pełnoziarnistych produktów zbożowych, gdyż to właśnie one są naturalnym czynnikiem, sprawiającym, że perystaltykę przewodu pokarmowego działa w efektywniejszy sposób jest błonnik pokarmowy. Jego wzrost w naszej diecie powinno się połączyć z większą ilością pitych płynów. Najzdrowiej jest pić około 1,5 l, a najkorzystniej nawet do 2-2,5 l każdego dnia. Ważne jest także spożywanie fermentowanych produkty mlecznych, wzbogacając posiłków łagodnymi przyprawami odpowiedzialnymi za przyspieszenie motoryki jelit. Należy także zrezygnować z produktów zapierających, a także zmniejszyć ilość tłustego mięsa w naszej diecie. Ważna jest także rezygnacja z produktów typu fast food, a także słodyczy.

 

Oceń nas!
Ocena
1star1star1star1star1star
Głosy
5 based on 23 votes
Produkt
Dieta ZJD